دبیر انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی از کمبود واگن باری خبر داد و برخی از مشکلات این صنعت را تشریح کرد.
دبیر انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی از کمبود واگن باری خبر داد و برخی از مشکلات این صنعت را تشریح کرد. دبیر انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی از کمبود واگن باری خبر داد و تنها راه برون رفت از این مشکل را تخصیص ارز دولتی برشمرد. به گزارش تیننیوز به نقل از مهر، مجید بابایی گفت: میتوانستیم در زمان برجام واگنهای روسی را وارد کنیم اما در حال حاضر هم با مشکل تحریم مواجه هستیم و هم با معضل سه برابر شدن نرخ ارز؛ با این فرصت سوزی که انجام شد به چالش کمبود واگن برخوردهایم. او ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت از واردات ۸۵۰ دستگاه واگن با فاینانس روسیه جلوگیری میکند چون معتقد است در داخل کشور امکان تولید واگن وجود دارد. این مقام مسئول افزود: خرید این تعداد واگن براساس موافقتنامهای بود که وزارت راه و شهرسازی سال گذشته با طرف روسی از محل خطوط اعتباری ایران و روسیه بهصورت فاینانس برای واردات واگن باری و مسافری به امضاء رسانده بود. بابایی ادامه داد: صنعت واگن سازی ما نیاز به حمایت دارد اما وقتی شرکتهای ریلی به تعداد زیادی واگن نیاز دارند مجبور هستند بخشی از نیاز خود را از طریق واردات تامین کنند. او بیان کرد: که از یکسو ظرفیت شرکتهای تولیدی داخلی پایین است و از سوی دیگر اجازه واردات داده نمیشود. ضمن اینکه شرکتهای ریلی بهاندازه کافی پول ندارند که بتوانند خودشان مستقیماً واگن وارد کنند و قرار بود واگنهای مذکور از محل خطوط اعتباری فاینانس روسی تأمین شود. دبیر انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی گفت: در زمان وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم جلوی واردات واگنها و ثبت سفارش آنها گرفته شد که درنتیجه نتوانستیم این واگنها را از روسیه خریداری و وارد کنیم. بابایی اذعان داشت: در حال حاضر نیز همزمان با نوسانات ارزی امکان واردات این تعداد واگن امکانپذیر نیست درنتیجه تعدادی از شرکتهای حملونقل ریلی بخش کوچکی از نیاز خود را از محل تولید داخل تأمین کردهاند اما همچنان با کمبود واگن روبرو هستیم. او گفت: تا زمانی که ارز موردنیاز بخش ریلی را از سامانه نیما و بازار آزاد تامین کنیم شرکتهای ریلی توانایی خرید واگن موردنیاز را نخواهند داشت. بابایی افزود: در نامه درخواست وزیر راه و شهرسازی از جهانگیری خواستهشده است که تنها به بخش حملونقل ریلی، ارز دولتی اختصاص داده شود و برای سایر گونههای حملونقل از محل سامانه نیما، ارز موردنیاز تامین شود. این در حالی است که طبق گفتههای دبیر شورای عالی هماهنگی ترابری کشور درخواست محاسبه نرخ ارز برای حملونقل ریلی همانند کالای اساسی ضمن تصویب در شورای عالی هماهنگی ترابری کشور مجدد به دولت ارسال شد.