از اين نوع واگن ها بيشتر براي حمل مواد معدني استفاده مي شود.
اين نوع واگن به دو صورت چهار محوره و شش محوره (بوژي دار) ساخته شده و در راه آهن ايران مورد استفاده قرار مي گيرد. ظرفیت این واگنها از 55 تا 68 تن متغیر میباشد. در متداول ترين نوع آن ، در هر طرف بدنه یک يا دو درب لولا دار (دو لنگه ای) نصب شده و ديواره انتهای بعضي از واگن ها در حول لولای فوقانی قابل باز و بسته شدن می باشد تا در مواقعي كه بخواهند تخليه انجام گيرد از طريق بلند كردن يك سر واگن بار آنرا از طرف ديگر تخليه نمايند.
در حال حاضر از واگن هاي لبه بلند ايراني ، روماني، روسي ،اكرايني و هندي استفاده مي شود. لازم به ذكر است چون در حال حاضر جهت تخليه مواد اين واگن از واگن برگردان استفاده مي شود ، واگن هاي جديد فاقد درب لولا دار مي باشند.
شرکت بهتاش سپاهان با داشتن 2000 دستگاه واگن لبه بلند معدنی، 21 درصد از کل واگن های لبه بلند معدنی کشور و حمل ریلی سالیانه 6.5 میلیون تن مواد معدنی برابر با 28 درصد کل حمل ریلی مواد معدنی کشور را در اختیار دارد.
نمایی از بارگیری واگنهای لبه بلند در معدن
شرکت بهتاش سپاهان با سرمایه گذاری شرکت های ایثارگران شهرستان های زرین شهر و فلاورجان،که سهام آن متعلق به خانواده های معظم شهداء ایثارگران و یادگاران هشت سال دفاع مقدس می باشد، درسال 1384وارد عرصه حمل و نقل ریلی کشورگردید.
این شرکت به عنوان یکی از اولین سرمایه گذاران بخش خصوصی در حمل و نقل ریلی،مجموعه فعالیت های خود را با خـرید وتملک 400 دستگاه واگن آغاز نمـود، هم اکنـون پس از گذشت 13سال تلاش بی وقفه در این زمینه با در اختیار داشتن 3000 دستگاه واگن باری، 21 درصد از کل حمل ریلی کشوررا در اختیار دارد.
شرکت بهتاش سپاهان با احداث اولین کارگاه خصوصی تعمیرات ناوگان ریلی در کشور از سال 1390 وارد عرصه تعمیرات واگن گردید و در حال حاضر سالیانه 25 درصد از کل تعمیرات اساسی و 50 درصد از کل تعمیرات بازسازی واگن کشور را در اختیار دارد.