زندگی، محور اصلی نگاه و توجه وزارت راه و شهرسازی است.
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی بابیان این مطلب افزود: باید شرایطی را فراهم کنیم و این اطمینان را داشته باشیم که سیاستها، تصمیمات و اقدامات ما صرفاً در راستای بهبود و ارتقای کیفیت زندگی است.
به نقل از وزارت راه و شهرسازی، اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه آثار برگزیده مسابقه بازآفرینی محور شهری تهران با موضوع طراحی فضای فوقانی نوین راهآهن تهران-تبریز (محور نیلوفری) گفت: متأسفانه متأثر از غفلتهایی که وجود داشته، سطح کیفیت زندگی شهری و شهرنشینی تنزل پیداکرده است و امروز با آسیبهای گوناگونی که بهصورت مخرب و پرسرعت آسایش جامعه را سلب میکند، مواجهیم. وزیر راه و شهرسازی با اشاره بهضرورت بازآفرینی شهری برای بازگرداندن زندگی به بافت ناکارآمد شهری گفت: آنچه شخصاً به آن باور دارم، این است که ما باید ابتدا باز زنده سازی شهری را انجام دهیم. شهرها و بهخصوص محیطهایی که تاریخی هستند، صندوق خاطرات مردم هستند؛ اما آسیبها و معضلات باعث فرسودگی، تخلیه و ترک محیط مسکونی میشوند. وی ادامه داد: باید باسیاستهای دقیق و درستی که امروز برای بازآفرینی اتخاذشده، این باززندهسازی را انجام دهیم و از بارگذاریها و فعالیتهایی که موجب میشود سکونت و فعالیت بهصورت همگن در کنار همدیگر زندگی مطلوبی را برای مردم به وجود بیاورد، حمایت و پشتیبانی کنیم. وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به طراحی فضای فوقانی نوین راهآهن تهران-تبریز گفت: طرحی که امروز در دستورکار است، این است که بازآفرینی یک محور شهری که مجاور راهآهن قرار دارد، انجام شود. وی ادامه داد: این طرح به حملونقل و شهرسازی ریلپایه که در وزارت راه و شهرسازی بهدنبال آن هستیم و به معنی طلاقی سیستم حملونقل عمومی (TOD) بازندگی ساده و روان شهری است، گرهخورده است. این طرح باید بتواند مزاحمت بزرگی که وجود ریل در کنار زندگی مردم با همه مخاطرات و سلب آسایشها رقم میزند را به معکوس آن یعنی محیطی دلپذیر که میتواند به مردم رفاه و نشاط دهد و در بهبود کیفیت زندگی آنها تأثیرگذار باشد، تبدیل کند. اسلامی با اشاره به مشارکت نهادهای مختلف در پیشبرد این طرح گفت: این طرح باهمت و پیشتازی شرکت راهآهن، مشارکت وزارت راه و شهرسازی و نقش مؤثر و محوری شهرداری تهران، انجام میشود و میتواند الگویی برای بازآفرینی هر آنجا که ضایعات شهری و شهرنشینی وجود دارد، باشد. اسلامی درنهایت توجه به مبحث TOD را بخشی از مسئولیت اجتماعی شرکت راهآهن دانست و گفت: امروز بهشدت به ایستگاه راهآهن تبادلی و بحث TOD برای بهبود کیفیت زندگی شهری نیاز داریم. اگر نقش راهآهن در این حوزه مؤثر و کلیدی نباشد، این تغییرات بهسرعت اتفاق نمیافتد.
شرکت بهتاش سپاهان با سرمایه گذاری شرکت های ایثارگران شهرستان های زرین شهر و فلاورجان،که سهام آن متعلق به خانواده های معظم شهداء ایثارگران و یادگاران هشت سال دفاع مقدس می باشد، درسال 1384وارد عرصه حمل و نقل ریلی کشورگردید.
این شرکت به عنوان یکی از اولین سرمایه گذاران بخش خصوصی در حمل و نقل ریلی،مجموعه فعالیت های خود را با خـرید وتملک 400 دستگاه واگن آغاز نمـود، هم اکنـون پس از گذشت 13سال تلاش بی وقفه در این زمینه با در اختیار داشتن 3000 دستگاه واگن باری، 21 درصد از کل حمل ریلی کشوررا در اختیار دارد.
شرکت بهتاش سپاهان با احداث اولین کارگاه خصوصی تعمیرات ناوگان ریلی در کشور از سال 1390 وارد عرصه تعمیرات واگن گردید و در حال حاضر سالیانه 25 درصد از کل تعمیرات اساسی و 50 درصد از کل تعمیرات بازسازی واگن کشور را در اختیار دارد.