بخش اخبار

◄ هشدار معاون وزیر راه وشهرسازی نسبت به وضعیت فعلی راه‌آهن در برابر شرایط آینده

1396/05/31
فرستاده شده توسط  مدير سايت
791 بار نمایش
مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به طرح 35 میلیارد دلاری توسعه فولاد تصریح کرد: این طرح حجم بارهای معدنی را به 210 میلیون تن افزایش دهد. اما بر فرض جذب 70 میلیون تن آن توسط راه‌آهن، حد اقل 100 میلیون تن این حجم روی جاده‌ها حمل‌ خواهد شد که باعث از بین رفتن زیرساخت‌ها و سونامی عظیم کشتار جاده‌ای خواهد شد، لذا باید تدبیر مقام معظم رهبری در حوزه ریلی به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

سعید محمدزاده در جلسه‌ای با حضور اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و وزیر راه و شهرسازی در شرکت راه‌آهن ضمن خیرمقدم به میهمانان اظهار داشت: همان‌طور که مستحضرید مقام معظم رهبری توجه ویژ‌ه‌ای به حمل‌ونقل ریلی دارند و ایشان در بازدید از کارخانه مپنا در سال 93 به محسن پورسید‌آقایی مدیرعامل سابق شرکت راه‌آهن گفتند «که با توجه به هزینه‌های صورت گرفته در کشور چرا بار را از جاده به روی ریل منتقل نمی‌کنید و همچنین سهم ریل از بنادر کم است».
وی افزود: حمل‌ونقل ریلی از نظر رهبری یک اولویت است و در سیاست‌های برنامه ششم در فصل حمل‌ونقل مقام معظم رهبری دو بند 24 و 25 را مقرون کردند که هر دو بند ذیل موضوع حمل‌ونقل ریلی است. در بند 24 آمده است که اولویت حمل‌ونقل ریلی در حوزه حمل‌ونقل و ایجاد مزیت رقابتی و در بند 25 اولویت حمل‌ونقل ریلی بار و اتصال ریل به مراکز تجاری، صنعتی و تولید بار و مسافر و تکمیل کریدور شمال-جنوب و اتصال ریل به کشورهای همسایه مورد تأکید قرار گرفته‌اند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نظر رئیس‌جمهوری و پیگیری‌های وزیر راه و شهرسازی در حوزه ریلی و حمایت مجلس در تبیین برنامه ششم بیان داشت: این برنامه چند بند بسیار ارزشمند در توسعه حمل‌ونقل ریلی در نظر گرفته شده است. با عنایت به اینکه حمل‌ونقل ریلی به ازای هر تن کیلومتر بار در مقایسه با حمل‌ونقل جاده‌ای حد اقل یک‌هفتم سوخت مصرف می‌کند. در ایران به‌طور متوسط به ازای حمل هر یک تن کیلومتر به نسبت جاده حدود 48 سی‌سی سوخت کمتری مصرف می‌کند.
مدیرعامل شرکت راه‌‌آهن با اشاره به مصوبه بند «ق» ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر گفت: سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت با احتساب بهترین جاده در مقایسه با بدترین ریل به‌صورت کارشناسی کاهش 35 سی‌سی مصرف سوخت را اعلام کرد و در حوزه مسافر نیز به ازای هر نفر کیلومتر 20 سی‌سی صرفه‌جویی سوخت حاصل می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در کشور با در نظر گرفتن بارنامه حدود 250 میلیارد تن کیلومتر بار جابجا شده است که سهم ریل 27 میلیارد تن کیلومتر بوده است. در ابتدای سال 92 سهم ریل از تناژ 32 میلیون تن بود اما این رقم در سال 95 به 40 میلیون تن رسید. همچنین سهم ریلی در تن کیلومتر ۲۲.۴ میلیارد تن کیلومتر بود که در سال 95 به ۲۷.۲ میلیارد تن کیلومتر رسید؛ اما در مقایسه به 12 درصد حمل جاده‌ای رسیده‌ایم.
محمدزاده با اشاره به مصوبه مجلس بیان داشت: طبق مصوبه مجلس در پایان برنامه ششم توسعه، راه‌آهن باید به 30 درصد از کل حمل‌ بار برسد یعنی با نگاهی بر ترند ( trend ) بار باید حمل 40 میلیون تن بار به 195 میلیون تن افزایش یابد. همچنین در حمل مسافر نیز باید از 20 میلیون نفر به 100 میلیون مسافر ارتقا یابیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مصوبه مجلس مبنی بر تخصیص 1 درصد از فروش نفت و گاز در کشور به حمل‌ونقل ریلی در سال 95 محقق نشده است گفت: 27 میلیارد تن کیلومتر در برابر 250 میلیارد تن کیلومتر و اینکه چه میزان از این حجم قابل‌انتقال بر روی ریل بوده است و با احتساب میزان صرفه‌جویی در مصرف سوختی که می‌توانست اتفاق افتد. متوجه می‌شویم که چه منفعت ملی عظیمی در حال از بین رفتن است. البته آسیب‌های زیست‌محیطی و تلفات رانندگی را نباید فراموش کرد.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه طرح توسعه فولادبه ارزش 35 میلیارد دلار در دست انجام است، خاطرنشان کرد: در سال 95 بارهای معدنی 60 میلیون تن بوده که سهم راه‌آهن 20 میلیون تن بوده است. این 35 میلیارد دلار قادر است حجم بارهای معدنی را به 210 میلیون تن افزایش دهد اما بر فرض اینکه راه‌آهن 70 میلیون تن آن را جذب کند، 140 میلیون تن باقیمانده به منزله حرکت حد اقل 100 میلیون تن این حجم بر روی جاده‌ها است که باعث از بین رفتن زیرساخت‌ها و سونامی عظیم کشتار جاده‌ای خواهد شد. لذا باید تدبیر مقام معظم رهبری به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد در غیر این صورت از لحاظ ملی دچار یک خسران بزرگ خواهیم شد.
وی در ادامه بیان داشت: وقتی از جاده‌هایی که با منابع ملی ساخته می‌شوند هیچ‌گونه عوارضی اخذ نمی‌شود و امسال بعد از سال‌ها میزان عوارض دریافتی از کامیون‌ها از 3 به 4 درصد افزایش یافت و اینکه قیمت گازوئیل بنا به مصلحت اقتصاد سیاسی 350 تومان است به‌طور حتم باید تدبیری شود.
محمدزاده با اشاره به قیمت تجاری سوخت در کشور آلمان یادآور شد: طبق مصوبه مجلس المان، راه‌آهن از اول ژانویه باید تعرفه خود را 50 درصد کاهش دهد البته دولت مابه‌التفاوت آن را پرداخت می‌کند تا سهم حمل‌ بار افزایش یابد. پس اگر به اقتصاد مقاومتی و توسعه حمل‌ونقل می‌اندیشیم واقعاً راه‌آهن نماد اقتصاد مقاومتی است.
 

  • آمار بازدید
    بازدید امروز : 255نفر
    بازدید دیروز : 604 نفر
    بازدید کلی : 182349 نفر
    افراد آنلاین : 1 نفر
    IP شما :54.226.209.201

ارتباط با بهتاش سپاهان

دفتر مرکزی:اصفهان بلوار دانشگاه نرسیده به سه راه حکیم نظامی کوچه شهید روحانی پلاک 2 کد پستی : 8173913193
تلفن :03136245010  /   نمابر :03136282026

واحد بازرگانی (ارتباط با مشتریان) : 36244930-031 و  36244331-031
                                                 
دفتر تهران : خیابان وزراء ساختمان وزراء پلاک 76 طبقه 9 واحد  901
تلفن:02188724375  /   نمابر:02188103923

کارگاه تعمیرات واگن : کیلومتر 35 جاده اصفهان نایین مجتمع صنایع ریلی اصفهان
تلفن :03146563600     نمابر :03146563605

درباره بهتاش سپاهان

شرکت بهتاش سپاهان با سرمایه گذاری شرکت های ایثارگران شهرستان های زرین شهر و فلاورجان،که سهام آن متعلق به خانواده های معظم شهداء ایثارگران و یادگاران هشت سال دفاع مقدس می باشد، درسال 1384وارد عرصه حمل و نقل ریلی کشورگردید.
این شرکت به عنوان یکی از اولین  سرمایه گذاران بخش خصوصی در حمل و نقل ریلی،مجموعه فعالیت های خود را با خـرید وتملک 400 دستگاه واگن آغاز نمـود، هم اکنـون پس از گذشت 9 سال تلاش بی وقفه در این زمینه با در اختیار داشتن 3000 دستگاه واگن باری،  21 درصد از کل حمل ریلی  کشوررا در اختیار دارد.

شرکت بهتاش سپاهان  با احداث اولین کارگاه خصوصی تعمیرات ناوگان ریلی  در کشور از سال 1390 وارد عرصه تعمیرات واگن گردید و در حال حاضر سالیانه 25 درصد از کل تعمیرات اساسی  و 50 درصد از کل  تعمیرات بازسازی واگن کشور را در اختیار دارد.